Wat gaan we verdienen?

Hangt af van je rang en van het schip waarop je terecht komt. Normaal begin je aan een loon van
ongeveer 3.000 € netto. Als kapitein van een tanker kom je al snel aan 7.500 € netto.

Hoe lang zijn de contracten?

Dit hangt af van de rederij waarvoor je werkt en varieert van 6 weken tot 6 maanden. Meestal krijg
je als officier een equal terms contract aangeboden. Dit wil zeggen dat je evenveel maanden verlof
hebt dan je gevaren hebt. Een contract van 6 weken geeft dus aansluitend 6 weken verlof.

Wanneer kunnen we promotie maken?

Strikt genomen kun je promotie maken als je voldoende maanden vaart hebt behaald . Het is echter
aan de rederij om te beslissen of zij je de promotie willen geven of niet.

Waar varen de schepen?

De grote koopvaardijschepen zoals gastanker, bulkcarriers en petroleumtankers varen overal ter
wereld. Shortsea schepen blijven meestal in de omgeving van Europa.

Welke nationaliteiten aan boord?

Aan boord van Belgische koopvaardijschepen vindt je allerlei nationaliteiten. De meeste rederijen
werken met gemengde crews (Belgen, Nederlanders, Polen, Grieken, Fransen, Kroaten, Bulgaren
maar ook Philippijnen, Indiërs, Ukraïners, Russen en West-Afrikanen).
Afhankelijk van de rederij is de crew gemengd Belgen-Philippijnen of Fransen met Kroaten.
Geen enkel Belgisch koopvaardijschip vaart met enkel Belgen aan boord.

Worden ook vrouwelijke aspiranten in dienst genomen?

Uiteraard worden er ook vrouwelijke aspiranten in dienst genomen. In de koopvaardij wordt er geen
enkel onderscheid gemaakt tussen vrouwen en mannen.