Herwin — kapitein

Niets aan het toeval overlaten

Herwin Vantorre uit Heist is kapitein op de gloednieuwe sleephopperzuiger Reynaert. Momenteel voert hij baggerwerken uit in de toegangsgeul van de haven van Ravenna in Italië.

“Een typische werkdag begint om zes uur. Na een kop koffie – mijn ontbijt – ga ik naar de brug. Ik bespreek met de afgaande ploeg hoe de nacht verlopen is. Wij werken 24 uur op 24 en de opkomende ploeg moet perfect op de hoogte zijn van de stand van zaken. Vervolgens maak ik het dagrapport op.

Als eindverantwoordelijke voor schip en bemanning doe ik elke dag een volledige toer. Al wat voor verbetering vatbaar is (onderhoud, herstellingen, veiligheid) wordt onmiddellijk aangepakt. Dat vertaalt zich in een hele reeks instructies. Wat veiligheid en continuïteit betreft, laten wij niets aan het toeval over.”

Baggerschepen werken niet in het wilde weg: nauwkeurig overleg met de projectleiding en de klant is noodzakelijk. De works manager komt zo goed als dagelijks aan boord. Samen bekijken we het verloop van de werken om te zien of onze aanpak moet bijgestuurd worden.

’s Middags los ik de stuurman op de brug af. Intussen besteed ik aandacht aan e-mails en het contact met de crew. Een kapitein heeft ook administratieve taken: de zeemansboekjes moeten in orde zijn, de boekhouding bijgewerkt, bestellingen geplaatst en bij levering gecontroleerd.

Om 19 uur treedt de nachtploeg aan. Ook dan wordt er uitgebreid overlegd tussen afgaande en opkomende shift. Meestal stop ik om 20 uur. Maar als kapitein ben je 24 uur beschikbaar en soms word ik ’s nachts opgeroepen. Wanneer mist opsteekt, moet ik beslissen of er al dan niet doorgewerkt wordt. ’s Avonds is er tijd om te fitnessen, of voor tv, een spelletje of een pintje. Let wel: met mate! Ook in de vrije tijd primeert de veiligheid.

HERWIN — Kapitein